Możesz więcej - 2009-2010
W sześciu gminnych szkołach odbyły się spotkania podsumowujące realizację projektu „Możesz więcej” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu „Możesz więcej” jest zwiększenie szans edukacyjnych uczniów sześciu szkół z terenu gminy Zgierz. W związku z tym w Szkołach Podstawowych w Białej, Besiekierzu Rudnym i Dąbrówce Wielkiej oraz Zespołach Szkolno-Gimnazjalnych w Słowiku, Grotnikach i Giecznie były realizowane, w okresie 12.10.2009 r. – 18.06.2010 r., różnego rodzaju zajęcia wyrównawcze. „Możesz więcej” to projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany na terenie sześciu szkół gminnych - w SP Biała, Dąbrówka i Besiekierz oraz ZSG Gieczno, Słowik i Grotniki. W cyklu artykułów przedstawiamy poszczególne zajęcia realizowane w szkołach. Terapia pedagogiczna Terapia pedagogiczna, zwana dawniej reedukacją, to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom z różnego rodzaju trudnościami szkolnymi. Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia zazwyczaj wiążą się z trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnościach szkolnych. Trudnościom szkolnym często towarzyszą także trudności wychowawcze, emocjonalne czy też w relacjach społecznych. Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju. W szkole w Giecznie zajęcia terapii pedagogicznej prowadzone są od 12 października 2009 r. w ramach realizowanego przez gminę Zgierz projektu „Możesz więcej” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W zajęciach uczestniczy 28 uczniów z klas I-IV. Do uczestnictwa w zajęciach uczniowie zakwalifikowani zostali na podstawie analizy dokumentacji szkolnej (wcześniejsze opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej), konsultacji z wychowawcami i rozmów z rodzicami. Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli posiadających przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej w grupach 4-6 osobowych tak, aby spowodować u dzieci określone pozytywne zmiany w sferze poznawczej i emocjonalnej oraz wiedzy i umiejętności dziecka. Podczas zajęć poprzez zabawy, gry dydaktyczne i ćwiczenia doskonali się umiejętność czytania, pisania, liczenia, ale również prowadzone są ćwiczenia mające na celu usuwanie wszelkich następstw niepowodzeń szkolnych (zaburzenia uwagi, obniżenie motywacji do nauki, osłabienie własnej wartości). Ważnym elementem zajęć są działania zmierzające do kształtowania pozytywnego obrazu własnej osoby, odkrywanie swoich mocnych stron. Poczynione przez prowadzących zajęcia spostrzeżenia wskazują, iż uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach, lubią wszelkiego rodzaju ćwiczenia z zakresu usprawniania koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej. Po trzech miesiącach prowadzenia zajęć już widać poczynione postępy. Praca w małej grupie wśród rówieśników z podobnymi trudnościami budzi w uczniach wiarę we własne możliwości. Zajęcia socjoterapeutyczne Agresywni i bezwzględni - w taki sposób opisywane są dzieci i młodzież naszych czasów. Jak można temu zaradzić? Często jedyną metodą jest karanie; jednak o wiele więcej można osiągnąć dzięki świadomej pracy nad złością i napastliwością. Prowadzone w ramach projektu „Możesz więcej” w Szkole Podstawowej w Białej zajęcia socjoterapeutyczne mają nauczyć dzieci akceptować i wyrażać swoje uczucia, lepiej rozumieć siebie i innych oraz, przy poszanowaniu wzajemnych racji, osiągać satysfakcjonujący kompromis. Zajęcia skierowane są do uczniów klas V -VI, nieśmiałych, mających niskie poczucie własnej wartości. Celem prowadzonych zajęć jest nabywanie wiedzy o samym sobie i innych, poznawanie zagadnień pozwalających sprawniej funkcjonować społecznie i radzić sobie z problemami np. sposoby radzenia sobie ze stresem, rozwiązywanie konfliktów, asertywność, mechanizmy powstawania uzależnień, techniki pracy umysłowej, a także uczenie się pełnienia określonych ról społecznych (ucznia, kolegi). Realizacja tych celów pozwala uczniom na lepsze poznanie siebie i świata oraz pomaga ukierunkować zmiany. Zajęcia prowadzone są głównie poprzez zabawę w niedużych kilkuosobowych grupach. Niezobowiązująca forma zajęć oraz atmosfera zaufania sprawia, że dzieci chętnie i otwarcie wypowiadają się i dyskutują jest to dodatkowa okazja do poznania swoich zainteresowań i nawiązania nowych przyjaźni. Gimnastyka korekcyjna Obecnie coraz więcej osób boryka się z problemami dotyczącymi wad postawy, które rzutują na funkcjonowanie całego organizmu. Jest to bolączka całej społeczności wynikająca z braku ruchu i siedzącego trybu życia. Należy zaznaczyć, iż gros wad postawy kształtuje się w okresie wzrostu młodego człowieka. Wczesne etapy życia to czas formowania się szkieletu, a zatem okres najbardziej newralgiczny jeśli chodzi o powstawanie różnego rodzaju deformacji układu kostnego. W związku z tym koniecznym jest podejmowanie zarówno działań profilaktycznych, jak i zmierzających do eliminowania występujących już nieprawidłowości postawy u dzieci. I właśnie z tego powodu uczniowie Zespołu Szkolno-Gimnazjalnego w Grotnikach w ramach projektu „Możesz więcej” uczestniczą w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Dobór uczestników zajęć opierał się na diagnozie przeprowadzonej przez lekarza ortopedę. Dzieci zakwalifikowane do udziału w zajęciach zostały podzielone na cztery grupy. Każda grupa składa się z dzieci o podobnych schorzeniach, co ułatwia proces korekcyjny, bowiem zestaw ćwiczeń jest odpowiednio dobrany do wad występujących u dzieci. Przebieg niwelowania nieprawidłowości postawy jest monitorowany przez lekarza ortopedę, który oprócz wstępnego rozpoznania dokona również badania pośredniego i końcowego wszystkich dzieci uczestniczących w zajęciach gimnastyki korekcyjnej. Na podstawie tych badań będzie można ocenić stopień skorygowania wady u każdego dziecka. Mając pełną świadomość tego, że korygowanie nieprawidłowości postawy to trudny i długotrwały proces, mamy nadzieję, iż u większości z 79 dzieci uczęszczających na gimnastykę korekcyjną nastąpi zdecydowana poprawa. Zajęcia dla uczniów dyslektycznych W ramach projektu „Możesz więcej” realizowane są w Zespole Szkolno-Gimnazjalnym w Grotnikach zajęcia dla uczniów dyslektycznych. Dysleksja to coraz częściej występujące zaburzenie, które polega na trudnościach w nauce czytania i pisania. Dysleksja rodzi problemy w nabywaniu wiedzy, utrudnia proces nauki, co prowadzi do niepowodzeń szkolnych. Tym samym ma wpływ na kondycję psychiczną młodego człowieka, powoduje poczucie jego niższej wartości, kształtuje brak wiary we własne możliwości. Widać więc wyraźnie, iż dysleksja jest poważnym problemem, którego nie należy w żadnej mierze bagatelizować. Dlatego też 10 uczniów szkoły w Grotnikach, u których stwierdzono zaburzenia dyslektyczne bierze udział w specjalnych zajęciach oferowanych im w ramach projektu „Możesz więcej”. Celem owych zajęć jest przełamywanie barier w procesie nauczania, a zatem likwidowanie negatywnych skutków dysleksji. Każde dziecko powinno mieć stworzone warunki, aby się rozwijać, poszerzać swe horyzonty i należy mu to zapewnić ograniczając wszelkie przeszkody w jego procesie poznawczym. Terapia, jaką objęte są w ramach projektu dzieci dyslektyczne, z pewnością pozwoli wyzwolić spoczywający w nich potencjał, da szansę na łatwiejsze pogłębianie wiedzy. oprac. Agnieszka Filipczak i Alicja Karnicka
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że pływanie ma dobroczynny wpływ na zdrowie naszego organizmu. Może je uprawiać każdy, bez względu na wiek i kondycję. Regularne wizyty na pływalni zapobiegają zachorowaniom, poprawiają odporność i zwiększają wydolność organizmu. Poprzez pływanie wzmacniamy układ mięśniowy, oddechowy i krążenia. Serce pracuje miarowo, cały organizm dotlenia się. Na pływaniu korzysta również nasz układ kostny. Zalecane jest przez ortopedów, ponieważ angażuje najważniejsze mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy. Co jest bardzo ważne dla dzieci i młodzieży, którzy większość czasu spędzają w ławce szkolnej lub przed komputerem. Pływanie to również poprawa koordynacji ruchowej i koncentracji, a przede wszystkim to przyjemność pozwalająca zrelaksować się i rozładować zgromadzoną energię i stres.
Rozmowa z Bożeną Wolską, logopedą z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zgierzu, prowadzącą zajęcia logopedyczne z uczniami w szkole w Giecznie w ramach projektu unijnego „Możesz więcej”. Jakie są najczęstsze problemy z mową i z czego wynikają?
|
|
Home | Telefony | Infoserwis | Galerie | Mapa strony | Kontakt | |
1999 - 2010 Gmina Zgierz - Wszelkie prawa zastrzeżone Powered by ECMS |